پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183203
افزايش بيکاري با شيب ملايم
تاریخ انتشار : 1394/07/18 10:54:45
نمایش : 1876
در حالي که کارشناسان بارها نسبت به موضوع اشتغال و بيکاري به دولتمردان هشدار داده‌اند صندوق بين‌المللي پول در آخرين گزارش خود اعلام کرده آمار بيکاري ايران در سال آينده افزايش خواهد داشت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آمارها نشان مي دهد، موج بيکاري با ورود چهار ميليون و ۵۰۰ هزار دانشجوي در حال تحصيل با معضل بيشتري روبه رو خواهد شد.

براساس گزارش مرکز آمار، نرخ بيکاري جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نيز حاکي از آن است که ۲۱.۹ درصد از جمعيت فعال اين رده سني بيکار بوده اند. اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است.

اشتغال و بيکاري از جمله موضوع هاي اساسي اقتصاد هر کشوري است، به گونه اي که افزايش اشتغال و کاهش بيکاري يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي جوامع تلقي مي شود.

نرخ بيکاري هم يکي از شاخص هايي است که براي ارزيابي شرايط اقتصادي کشور مورد استفاده قرار مي گيرد.

با توجه به اين موضوع، از آنجايي که اقتصاد ايران در رکود تورمي فرو رفته، با مشکل بيکاري دست و پنجه نرم مي کند و گزارش اخير صندوق بين المللي پول نشان مي دهد که به آمار اين افراد افزوده خواهد شد.

آمارها شفاف شود

در همين حال محسن ايزدخواه، کارشناس بازار کار با اشاره به شرايط نامناسب اشتغال در کشور گفت: با توجه به آمار منتشر شده از سوي صندوق بين المللي پول در سال هاي اخير، نرخ بيکاري در ايران افزايش يافته است. بالا رفتن نرخ بيکاري به اين معناست که يا نتوانسته ايم اشتغال جديد ايجاد کنيم يا فرصت هاي شغلي در کشور به علت ناپايدار بودن از بين رفته است و به رغم ادعاي دولت ها درباره اشتغالزايي، خالص اشتغال در کشور چندان مطلوب نبوده و در برخي سال ‎ها ميزان شغل ايجاد شده منفي بوده است.

وي تصريح کرد: در حال حاضر خالص اشتغال در کشور منفي است، يعني تعداد افرادي که شغل خود را ازدست داده اند، نسبت به افرادي که وارد بازار کار شده اند، بيشتر است.

ايزدخواه اضافه کرد: ارقام اعلام شده از سوي علي ربيعي، وزير کار درخصوص اشتغال چندصد هزار نفر بايد شفاف سازي شود. به عبارت ديگر، بايد به اين پرسش ها پاسخ داده شود: با توجه به اين که تعداد شاغلان را از طريق تعداد بيمه شدگان تامين اجتماعي مشخص مي کنند، آيا اين افراد که در آمار وزير کار حضور دارند، در گذشته صاحب شغل بوده و تازه تحت پوشش قرار گرفته اند، يا اين که تازه شاغل شده و تحت پوشش قرار گرفته اند؟ اين افراد تحت پوشش بيمه خويش فرما هستند يا از سوي کارفرما بيمه شده اند؟

سرمايه هاي خارجي و اشتغالزايي

در همين حال دکتر مهدي تقوي، کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه علامه طباطبايي به اهميت ورود سرمايه هاي خارجي به اقتصاد کشورمان اشاره کرد و گفت: يکي از مهم ترين راهکارهاي ايجاد اشتغال بحث سرمايه گذاري خارجي و افزايش توليد و بهره وري است که اين موضوع به دليل افق هاي تازه ايجاد شده پس از قرائت بيانيه مشترک هسته اي بدون ترديد در ايران ايجاد شده است، اما بايد از خودمان بپرسيم اين سرمايه ها چقدر به ايجاد اشتغال ايران کمک خواهد کرد؟

وي تصريح کرد: همان طور که مي دانيم سرمايه ها بايد در بنگاه هاي توليدي و اقتصادي آرام گيرد تا با ايجاد شغل و افزايش توليد، زمينه صادرات را فراهم کند. در اين صورت است مي توانيم نسبت به آثار مثبت سرمايه هاي خارجي خوشبين باشيم، اما يک نکته در اين زمينه ظاهرا هنوز از ذهن مسئولان و دولتمردان کشورمان به دور مانده است که بايد ببينيم اکنون سرمايه هاي خارجي در کدام بخش از اقتصاد ايران آرام خواهد گرفت.

اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي به مهم ترين محل جذب سرمايه هاي خارجي يعني صنعت نفت ايران اشاره کرد و افزود: اين مهم ترين مشکل و اشتباه مسئولان است؛ چون صنعت نفت ميزان اشتغالزايي بالايي ندارد و فعلا از آمار و ارقام اين گونه برمي آيد که صنعت نفت يکي از مهم ترين صنايعي است که نظر سرمايه هاي خارجي را به خود جلب کرده و براي آن در حال برنامه ريزي هستند، در حالي که اکنون دولت بايد اين سرمايه ها را به سمت صنايع ديگر که داراي ارزش افزوده بالايي همراه با اشتغالزايي مناسبي براي اقتصاد کشورمان است، هدايت کنند، يکي از اين صنايع را مي توان در صنايع نساجي و پوشاک دانست که بستر آنها اکنون در کشورمان به خوبي مهياست و بازارهايي نيز در اختيار داريم.

توليد ناخالص داخلي پايين است

همچنين دکتر بهمن آرمان، استاد دانشگاه علامه طباطبايي به جام جم گفت: نسبت سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي در ايران بسيار پايين است و درست است که در عمل چيزي در حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد توليد ناخالص داخلي را سرمايه گذاري ها تشکيل مي دهد، ولي نبايد فراموش کرد که ۶۰ درصد سرمايه گذاري ها در بخش ساختمان به دليل رکود ايجاد شده در اين بخش قفل شده است. بنابراين دولت بايد با بخشودگي هاي مالياتي، هدايت منابع مالي به سمت توليد و سرمايه گذاري و ايجاد جذابيت هاي لازم براي سرمايه گذاران زمينه لازم براي جذب سرمايه را فراهم کند.

وي اظهار کرد: بازار سرمايه ما يا به عبارتي بورس در تشکيل سرمايه هاي جديد نقش بسيار کمرنگي دارد و فقط ۲ درصد منابع مالي موردنياز سرمايه گذاري هاي جديد را تامين مي کند، در حالي که اين نسبت در کشورهاي صنعتي به حدود ۷۰ درصد هم مي رسد.

آرمان تصريح کرد: تقويت بورس براي تجهيز منابع موردنياز سرمايه گذاري هاي جديد امري است که مورد بي توجهي قرار گرفته و تقويت بازار سرمايه به عنوان ابزاري براي تامين منابع مالي سرمايه گذاري هاي جديد بايد مدنظر قرار بگيرد و دولت به دنبال اشتغال پايدار و مولد باشد.

اقتصاد خصوصي شود

دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان گفت: زماني که اقتصاد در دست دولت است، با هر واکنش و کم و زياد شدن در منابع دولتي اقتصاد کشور برهم مي ريزد و اگر اقتصاد کشور در دست بخش خصوصي توانمند بود، اکنون مشکل بيکاري به اين شدت نبود و در حالت ثبات قرار داشت. از سوي ديگر، در سال هاي اخير به دليل تحريم هايي که عليه ايران از سوي غرب صورت گرفت، سرمايه گذاري خارجي در کشور با کاهش چشمگيري روبه رو شد و به همين ميزان سرمايه گذاري داخلي روند نزولي يافت.


مرجع : جام جم
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html